27 november 2014

Tvättad provlapp och stickfasthet utmätt

På översta vänstra bilden har jag stickat en provlapp i garnet Filisilk med stickor nr 3,5 men det blev inte bra.

Översta högra bilden visar en ny provlapp stickad med stickor nr 3 och det blev betydligt bättre. Jag har även ändrat randningen från den första provlappen. Det rosa garnet är nu stickat med aviga maskor för att det rosa ska märkas lite mer.

Sedan har jag tvättat min provlapp enligt tvättråd för Filisilk. Garnet består av 70 % merinoull och 30 % silke.Bilden längst ner till höger visar det färdiga resultat. Utifrån denna har jag mätt upp stickfastheten som är 25,5 maskor per 10 cm.

Jag har stickat någon enstaka provlapp tidigare men aldrig tvättat och när den har torkat mätt upp stickfastheten.

Det ska bli spännande att sätta fart på själva koftstickandet nästa vecka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar