18 november 2014

Stickameras uppifrån och ner KAL i samarbete med Dödergök

Jag har bestämt mig för att vara med i Stickameras KAL. Anledningen är att jag vill lära mig mer och kunna använda mig av allt garn jag har hemma. Jag har hur många projekt som helst på gång men gör ändå ett försök. Första uppgiften är att välja modell och garn. Garnet till koftan har jag redan hemma. Jag har gjort en skiss på hur jag tänkt mig koftan. Den ska vara v-ringad och randig. Koftan ska jag göra så enkel som möjligt.


Detta med att planera och skissa är inte något som jag gör i vanliga fall. Jag stickar nästan alltid efter färdigt mönster. 

Koftan ska inte vara för figurnära då jag är lite "rund" om magen. Det är det som är bra med stickat, det är töjbart. 

Jag ska använda ett garn som jag köpt av Tant Kofta. Men mer om garnet i nästa inlägg.

 



6 kommentarer:

  1. Ja, den såg ju bra ut.. Jag har också garn i massor ..men mest sockgarn..så inget är till en kofta precis..utom en restgarnskofta,,det kan jag göra sen då om jag "orkar" göra den här..det är lite fel tid nu såhär före jul, finns ju så mycket som skall göras...men vi får se.Jag tycker det är kul med en massa nya som skall sticka, såna som jag "inte har sett förr"... ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Roligt att få en kommentar. Jag har också lite sockgarn. Det är ett av projekten att sticka strumpor i julklapp. Det ska bli kul att se vad det blir av den här koftan.

    SvaraRadera
  3. va kul att du svarade..nu blev jag nyfiken .Var i Finland är din mamma från ? Jag bor en bit norr om Vasa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma är född i Isojoki. Hon var nog inte så gammal när de flyttade till Lappfjärd. Mamma kom till Sverige när hon var åtta år.
      Vi var och hälsade på mammas syskon och brorsbarn i somras. Jag har inte varit där och hälsat på sedan jag var 11 år.

      Radera
  4. Jag tänker också sticka en ganska "enkel" kofta, men jag tycker det är fint. Då kan man använda den till mycket. Ska bli kul att följas i den här stickutmaningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är bra att sticka en enkel kofta. Det blir säkert lika fint som en avancerad. Jag är ute efter att lära mig det här, så kan jag sticka mer avancerat senare.

      Radera